Tworzenie własnego biznesu to wyjątkowy okres w życiu jego założycieli. Okres związany z intensywną pracą, tworzeniem czegoś od podstaw, nauki rzeczy, które kiedyś nie były im potrzebne, okres ciągłych spotkań, podróży ale także i okres rozwiązywania ciągłych kryzysów. Założyciele startupów myślą (powinni myśleć) wiele lat do przodu. W tym czasie będą wzloty i upadki, konflikty wśród założycieli, problemy z produktem, nieporozumienia z inwestorami, kłopoty z pozyskaniem finansowania, a może także szybki rozwój powodujący brak odpowiedniego zespołu, problemy z płynnością finansową, etc. O tym wszystkim przekonamy się w przyszłości, wcześniej lub później. Poniżej kilka kryzysów, na które napotkamy podczas rozwoju startupu:
- Poszukiwanie inwestora, tworzenie biznes planu, teasera inwestycyjnego.
- Pierwszy Term Sheet oraz umowa inwestycyjna, dziwne zapisy powodujące w przyszłości problemy dla założycieli.
- Pierwszy Audyt Due Diligence, prawny, technologiczny, biznesowo-podatkowy, własności intelektualnej (IP).
- Rozpoczęcie współpracy pomiędzy startupem a inwestorem. Pierwsze efekty synergii tej współpracy (tzw. smart money), wyzwania, niezrozumienia, etc.
- Budowanie zespołu, odpowiednich ludzi, zmotywowanych, zaangażowanych.
- Pierwsi klienci, ich oczekiwania co do rozwoju produktów, pierwsze płatności.
- Zarządzanie projektami – zaplanowany rozwój produktów, wybór metodyk zarządzania projektami np. Scrum, etc.
- Rozwój produktów, pierwsze problemy technologiczne, jego skalowalność, bezpieczeństwo, szybkość wdrażania zmian, oczekiwania klientów, etc.
- Budowanie kanałów sprzedaży B2B, B2C.
- Pierwsze podatki.
- Poszukiwanie kolejnej rundy finansowania. Business Angele, obligacje, kredyty bankowe, fundusze typu Bridge Alfa, Starter, a może już Venture Capital?
- Spotkania z inwestorami typu Venture Capital. Trudne rozmowy.
- Kolejny, tym razem trudny VC Due Diligence.
- Zwiększenie kluczowych członków zespołu, w tym członków zarządu.
- Pierwsza Rada Nadzorcza.
- Pierwszy zespół doradczy Startup Advisory Board.
- Przygotowanie strategii ekspansji geograficznej, produktowej, marketingowej i technologicznej.
- Konkurencja podkrada pomysły. Co z własnością intelektualną?
- Pierwsi klienci zagraniczni. Zapewnienie wsparcia wielojęzycznego.
- Pierwszy dług technologiczny i koszty z nim związane.
- Pierwsza spółka akcyjna SA.
- Pierwsza filia zagraniczna np. w Stanach Zjednoczonych w Delaware, na Malcie, etc.
- Pierwszy program motywacyjny dla kluczowych pracowników i kadry zarządzającej.
- Pierwszy kredyt obrotowy, factoring, pożyczki. Pierwsze zatory płatnicze, kłopoty z klientami.
- Pierwsze problemy z dostawcami technologii, trudności w ich zmianie.
- Pierwszy plan pozyskania kapitału poprzez IPO lub ICO 🙂
- cdn.
GoVentures wraz z GoTechnologies świadczy usługi doradcze dla Startupów, Funduszy Inwestycyjnych oraz dojrzałych spółek giełdowych.
Zapraszamy do kontaktu:
pfederowicz@gotechnologies.pl