Po co Startupowi wycena?
Wyceny swojego biznesu są wykonywane głównie na potrzeby pozyskania dodatkowego finansowania czy to w postaci inwestorów, kredytów, pożyczek czy emisji obligacji lub w przypadku łączenia się przedsiębiorstw. Często też warto wiedzieć ile Twój biznes jest wart dziś a ile np. za rok czy dwa lata.
Jakie metody wyceny warto użyć?
Startup lub przedsiębiorstwo możemy wycenić wieloma różnymi metodami majątkowymi (wyceny oparte na majątku firmy), dochodowymi (metody oparte na dochodach) lub porównawczymi (porównujemy z innymi biznesami z branży).
W fazach Seed często przed BEP-em (Break Even Point – Próg Rentowności), z powodu brak potwierdzonych rynkowo danych finansowych (trakcja – np. wyniki finansowe lub np. liczbą użytkowników z kilkunastu miesięcy), głównie przychodów i kosztów operacyjnych do analizy przyjmuje się metodę wyceny przedsiębiorstwa metodą DCF oraz metody mnożnikowe. Wynik wyceny obu metod można poddawać analizie wrażliwości (przychody, koszty operacyjne) oraz zdyskontować o dodatkowe ryzyka biznesowe, które powinno się znać przy wycenie.
Metoda wyceny DCF (Discounted Cash Flow) – metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych wykorzystująca przyszłe przepływy pieniężne, które są szacowane i dyskontowane w celu określenia ich wartości bieżącej. Matoda bardzo popularna i powszechnie stosowana przez startupy i inwestorów.
Aby dobrze wycenić startup należy bardzo dobrze znać jego biznes, rynek, produkty, konkurencje, ryzyka biznesowe, uwarunkowania polityczne czy makroekonomiczne. Inaczej wycenia startup founder a inaczej fundusz inwestycyjny. Dobry fundusz inwestycyjny rozumie, że w niedalekiej przyszłości pojawią się w spółce nowy inwestorzy i musi się na taką sytuację przygotować. Wycena zatem musi uwzględniać cap table (strukturę udziałową) dzięki której founderzy pozostaną w firmie przez dłuższy okres czasu.
Jakie są koszty wyceny startupu lub przedsiębiorstwa?
Koszty dla małych biznesów w fazach seet wahają się od kilku do kilkanaście tysięcy złotych lub kilkadziesiąt w zależności od skali biznesu, metod wyceny, itd.
Zespół GoVentures wykonuje wyceny dla Startupów w oparciu o różne metody wycen. czas realizacji wycen to 2-3 tygodnie w zależności od otrzymanych dokumentów. Wycen dokonują osoby z wieloletnim doświadczeniem w wycenach przedsiębiorstw i Startupów, autorzy publikacji i książek ekonomicznych, wykładowcy na uczelniach ekonomicznych.
Przykładowy zakres wyceny startupu
- Analiza danych finansowych
- Predykcja wyceny metodą DCF
- Predykcja wyceny metodą mnożnikową
- Wycena ważona metod DCF i metody mnożnikowej
- Ryzyka obniżające wycenę
- Analiza rentowności startupu
- Analiza płynności
- Analiza wrażliwości
Chcesz poznać ofertę na wycenę startupu?
Zobacz także naszą ofertę doradczą:
- Wyceny startupów i przedsiębiorstw
- Analizy biznesowe, modele biznesowe, business plan
- Doradztwo dla Funduszy Inwestycyjnych PE/VC/Alfa
- Kompleksowe doradztwo dla Startupów
Zapraszamy do kontaktu:
pfederowicz@gotechnologies.pl